Ketonen

Ketonen zijn een type zuur dat door het lichaam aangemaakt wordt wanneer vetten als energiebron gebruikt worden. De zuren worden in de lever aangemaakt. Dit komt in verschillende situaties voor. Het is mogelijk dat iemand een koolhydraatarm dieet volgt, zwanger is en veel braakt of overgeeft maar het komt ook voor bij diabetici. Afhankelijk van de oorzaak is het mogelijk dat de aanmaak van ketonen gewenst is of niet. Bij het ketogeen dieet, waar deze website zich op richt, is de productie van ketonen een teken dat het dieet voldoende aangepast is om te profiteren van de voordelen. Aan de andere kant is de aanwezigheid van ketonen een slecht teken voor diabetici. Ketonen hebben in dat geval een nadelig effect op de stofwisseling.

Wat zijn ketonen?

Er zijn drie verschillende types ketonen: bèta-hydroxyboterzuur, acetoacetaat en aceton. Deze komen vanuit de bloedstroom in de urine terecht waarna deze uitgeplast worden. Aceton verlaat het lichaam via de adem. Dit is een opvallende geur die mensen ruiken als het lichaam in ketose is.

Ketonen en een koolhydraatarm dieet

Een aangepast dieet zonder koolhydraten laat het lichaam denken dat het uithongert of dat er gevast wordt. De koolhydraten waar het lichaam om vraagt worden niet geleverd door de voeding. Om het lichaam toch goed te laten functioneren is het lichaam gedwongen om vetten om te zetten. Bij het omzetten van het vet worden ketonen aangemaakt, ook wel bekend als ketolichamen. Ketonen worden in de lever geproduceerd. Deze ketonen spelen een grote rol in het succes van het ketogeen dieet.

ketose

Ketose

Als er ketonen worden aangemaakt door het lichaam dan verkeert het lichaam in een andere metabolische staat. Dit wordt ketose genoemd. Als het ketogeen dieet gestart wordt dan duurt het drie tot vijf dagen voor het lichaam in ketose is. Je kunt aan de adem ruiken om erachter te komen of je in ketose bent maar dit is niet echt betrouwbaar. Ketonen zijn ook op andere manieren te meten.

Meer ketonen in het bloed

Een essentieel onderdeel van het ketogeen dieet is ketose. Gepaard met ketose stijgt het ketonengehalte in het bloed. Naarmate je het dieet blijft volgen gebruikt het lichaam meer vet met de ketonen als energiebron. Het aantal ketonen in het bloed kan met een speciale ketonenmeter gemeten worden wat in de meeste onderzoeken gedaan wordt. Dit wordt gedaan door bloed te prikken in de vinger. Je bent in ketose als het ketonengehalte tussen 0.5 en 3.0 mmol/L ligt.

Meer ketonen in de urine

Een andere manier om het ketonengehalte te meten is met een ketostrip en urine. Deze strip wordt in de urine gehouden en vervolgens verkleurt de strip als je in ketose bent. De strip meet het aantal ketonen dat in de urine zit. Het is een snelle en eenvoudige manier om thuis te controleren of je ketose bent. Deze ketostrips zijn goedkoop maar geven je een goede inschatting of er ketonen aanwezig zijn in de urine. Je kunt over de strip plassen maar je kunt ook eerst in een container plassen en de strips in de urine onderdompelen. Als je in ketose bent dan verkleurt de strip. Het maakt daarbij niet uit in welke mate de strip verkleurd. Je moet wel even wachten tot de strip verkleurd. Dit gebeurt meestal pas na 15 tot 30 seconden. Op de zijkant van de fles kun je zien in welke mate ketonen aanwezig zijn in de urine. Over het algemeen geldt dat hoe donkerder de verkleuring, hoe meer ketonen aanwezig zijn in de urine. De ketose teststrips kun je hier verkrijgen:

Ketostrips.nl100 strips€ 7,95Info & Bestel
Bol.com50 strips€ 12,99Info & Bestel

Meer ketonen in de adem

Als je net begint met een dieet waarmee je ketose raakt dan is het mogelijk dat je adem anders gaat ruiken. Nu eet je waarschijnlijk meer vis dat een bepaalde geur met zich meedraagt waardoor de geur van je adem wijzigt maar dit komt ook door de aanmaak van ketonen. Doordat er meer ketonen in je lichaam aanwezig zijn verlaten deze ook in een grotere hoeveelheid je lichaam. Een deel ervan verlaat je lichaam door de adem. Hierdoor kan je adem anders ruiken dan normaal. De één vind het een fruitachtige geur terwijl de ander het meer als chemisch bestempeld. De andere en misschien zelfs wat stinkende geur is een goed teken.

Het vertelt je dat je in ketose raakt. Het is niet gevaarlijk maar het hoort bij het proces van ketose. Je kunt de slechte adem verminderen door suikervrije kauwgom te nemen en meer water te drinken. Ketonen in de adem kun je meten met een ketonenmeter maar deze zijn niet goed verkrijgbaar een aardig prijzig. Ketonen in de adem kunnen gemeten worden met een ademanalyse hoewel dit minder accuraat is dan wanneer je een bloedtest doet. Bij deze meting wordt aceton gemeten wat één van de drie1 ketonen is tijdens ketose. Als je in ketose bent dan verlaat meer aceton2 je lichaam via de adem.

Gebruik van ketonen

Tijdens een periode van uithongering, zoals we dat nu in de Westerse wereld niet meer kennen, gebruiken de hersenen na drie dagen al voor 25 procent3 energie uit ketonen. Als de uithongering aanhoudt dan stijgt dit zelfs naar 60 procent4.

Ketonen en calorieën

Als je in ketose bent dan gebruikt het lichaam de ketonen als brandstof. De spiermassa wordt niet gebruikt voor energie. Een gram ketonen levert 7 calorieën energie. In vergelijking met het vet waar het vandaan komt is dit minder. Vetten leveren 9 calorieën per gram. Het is echter meer dan de calorieën uit koolhydraten. Koolhydraten leveren 4 calorieën per gram. Ketonen die niet gebruikt worden verlaten het lichaam via de urine. Ze worden dus niet omgezet naar vetten.

Ketonen
3.9 (77.59%) 58 stemmen

11 reacties Plaats reactie

  1. Er wordt hier gesproken over uithongering, maar dat vind ik totaal niet aan de orde. Ik eet genoeg vetten en ben zeker niet minder gaan eten. Sterker nog…veel meer en ook nog eens veel lekkerder. Kennelijk heerst er nog steeds een enagatieve gedachte over het in ketose zijn en koolhydraatarm eten. Bovendien is het geen dieet, maar een andere manier van eten. Je kunt het vergelijken met disel of benzine. Het is een andere verbranding.

    Beantwoorden
  2. waarvoor dient ketonen want ik hoor en leest van ales over maar heb het nog niet door
    is het om vetten te verbranden of om aftevallen ,is het gevaarlijk de innamen kunt ge een rustig
    leven lijden dwz genieten van wat je eet en drink of moet je ook op bepaalde voeding leten
    kan iemand het mij uitleggen dank u

    Beantwoorden
    • Hoi Enrique,

      Je lichaam maakt ketonen aan zodra het niet de beschikking heeft over suikers als brandstof. Om verschillende processen in het lichaam van energie te voorzien gaat je lever vervolgens ketonen aanmaken. Deze worden aangemaakt uit vetzuren (uit voeding en uit je eigen vetreserves).

      Ketonen zijn dus geen middel om vet te verbranden, maar ze zijn een product van vetverbranding. Als je je lichaam wil stimuleren om ketonen te produceren zul je vrij gedisciplineerd je koolhydraatconsumptie moeten gaan beperken.

      Als je wil weten welke voeding toegestaan is, raadpleeg dan onze Ultieme Keto Voedingslijst.

      Beantwoorden
      • Een ding ding snap ik niet, het is mij niet duidelijk .
        Er wordt gezegd dat de lever ketonen produceerd als brandstof voor de cellen en vervolgens lees ik dat ketonen een produkt is van de vetverbranding.
        Hoe zit dat nou precies?

        Beantwoorden
        • Hee Saddhen, ik snap je verwarring. De lever maakt ketonen aan uit het “verbranden” van vetzuren. Om het maar even zo te zeggen. Zodra vetten zijn “verbrand” en omgezet zijn in ketonen wordt dat de brandstof.

          Is het nu een beetje duidelijker?

          Beantwoorden
  3. Hallo,
    Ik ben 21 maart begonnen met het keto dieet. Ik heb alleen de eerste weken teveel eiwitten gegeten waardoor ik niet in ketose kwam. Daar kwam ik achter toen ik een keto app ging gebruiken. Ik ben nu ongeveer 4 weken in ketose en ik blijf wel heel erg moe. Ook het sporten lukt me bijna niet en ik doe dit op half vermogen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ga wel gewoon door hoor maar ik hoop wel dat het over gaat.
    Groet
    Yolanda

    Beantwoorden
    • Hoi Yolanda,

      Wellicht is het nuttig voor je om het artikel over de Keto Griep te lezen. Hier wordt uitgelegd hoe je vermoeidheidsverschijnselen tegen kunt gaan tijdens jouw aanpassing naar keto.

      Ook zal het artikel over fat adaptation jou mogelijk van bruikbare inzichten voorzien om te begrijpen waarom je wellicht nog niet een energieboost krijgt van het Keto Dieet.

      Ik raad je aan deze artikelen te lezen. Mocht je hier nog vragen over hebben, stuur ons dan gerust nog een berichtje!

      Beantwoorden
    • Hoi Eric,

      Keton Concap bevat frambozen ketonen. Ondanks dat ze de naam van ketonen dragen hebben zij niet dezelfde energieleverende functie als ketonen die je lichaam aanmaakt of ketonen uit andere supplementen. Als je een ketonensupplement wil gebruiken dat daadwerkelijk energie levert, dan zul je ketonen in de vorm van BHB (betahydroxybutyraat) moeten gebruiken.

      Beantwoorden

Laat een reactie achter op dennis Reactie annuleren

[Keto Weekmenu]
[Keto Weekmenu]