Wat is fat adapted en wat heb je eraan?

Er wordt vaak gesproken over fat adapted maar wat betekent dat nu precies? Is dit hetzelfde als ketose of is het wat anders? Je bent fat adapted als je het “normale” eetpatroon met veel koolhydraten achter je hebt gelaten en met succes de overstap hebt gemaakt naar een eetpatroon met veel vetten. Iemand die niet fat adapted is verbruikt voornamelijk glucose voor energie, iemand die fat adapted is voornamelijk vetten. Fat adapted is geen speciale staat van het lichaam; het is de gebruikelijke wijze waarop het lichaam werkt. Het is zelfs de reden waarom we al dat vet op ons lichaam opslaan.

Koolhydraten voor energie

Om goed te kunnen functioneren heeft ons lichaam energie nodig; afkomstig uit koolhydraten, eiwitten en vetten. Van deze energiebronnen geeft het lichaam de voorkeur aan koolhydraten, deze kunnen het snelst gebruikt worden. Het probleem is echter dat het lichaam er niet veel van kan opslaan. Slechts een kleine hoeveelheid wordt opgeslagen als glycogeen in de lever en spieren. Dit betekent dat het snel aangevuld moet worden wat geen probleem is met het huidige koolhydraatrijke eetpatroon van vele westerlingen. Het lichaam gebruikt de koolhydraten voor energie en wat overblijft wordt opgeslagen als lichaamsvet. De reden waarom dit opgeslagen wordt komt uit het verleden van de mens. Je lichaam is ontwikkeld om vet voor energie te gebruiken en de vetten die opgeslagen worden gelden als de reservevoorraad. Als je lichaam voor het grootste deel vetten gebruikt dan ben je fat adapted.

De rol van ketogeen eten

Voor de meeste mensen geldt dat vetten niet meer voor energie gebruikt worden met het gevolg dat de lichaamsvetten maar blijven toenemen. Om de toename van lichaamsvet te stoppen en zelfs terug te draaien is een ander eetpatroon nodig. Dit is waar het ketogeen dieet om de hoek komt kijken.

Van koolhydraten naar vetten

baconBij het ketodieet is het doel om je lichaam weer vetten voor energie te laten gebruiken en niet de koolhydraten. Dit betekent dat er wat moet veranderen. Om je lichaam weer vet te laten gebruiken is de grote hoeveelheid koolhydraten in het moderne dieet een obstakel. Met al deze koolhydraten is het niet mogelijk om de vetten op het lichaam aan te spreken voor energie. Bij het ketogeen dieet wordt het aantal koolhydraten per dag daarom sterk verminderd tot maximaal 25 gram per dag.

In ketose is wat anders dan fat adapted

Met dit kleine aantal koolhydraten krijgt het lichaam niet voldoende glucose binnen om energie uit te halen. Het gevolg is dat je lichaam ketonen aanmaakt en vetten voor energie gebruikt gaan worden. Je bent dan nog niet fat adapted. Je lichaam heeft tijd nodig om de overstap van koolhydraten naar vetten te maken. In de eerste weken van het ketodieet neemt de concentratie ketonen in je bloed toe. Deze concentratie kun je meten, onder andere met de ketostrips. Dit betekent nog niet meteen dat je lichaam efficiënt ketonen kan gebruiken. Het proces om fat adapted te worden neemt wat tijd in beslag. Voor de meeste mensen duurt het ongeveer drie weken tot anderhalf maand voordat iemand fat adapted is.

Ben ik al fat adapted?

Of je fat adapted bent of niet is soms moeilijk te bepalen. Je kunt in ketose zijn maar nog niet fat adapted. Met alleen ketonen in je bloed of urine weet je nog niet hoe je lichaam hier mee omgaat. In ketose zijn is hierdoor wat anders dan fat adapted.

Als je fat adapted bent dan merk je een verschil in het energieniveau. Met duursporten merk je bijvoorbeeld dat je het langer dan normaal kunt volhouden. Als je niet sport dan kun je dit merken aan de dagelijkse activiteiten zoals het dragen van de boodschappen. Dit gaat je makkelijker af en je bent minder snel uitgeput. Iemand die normaal gesproken een middagdutje doet heeft dit opeens niet meer nodig. Als je nog niet lang in ketose bent dan kun je juist het tegenovergestelde ervaren. Aan de hand van de volgende vragen kun je erachter komen of je fat adapted bent.

  • Heb je beduidend meer energie?
  • Kun je eenvoudig meer dan drie uur overleven zonder maaltijd?
  • Hoe voel je je als je honger hebt?
  • Slaap je nog in de middag?
  • Kun je makkelijk een maaltijd overslaan?
  • Heb je geen symptomen meer van de ketogriep?

Voordelen van fat adapted

Wanneer je lichaam niet meer afhankelijk is van koolhydraten dan kun je dit goed merken. Dit zijn de kenmerken en voordelen van fat adapted zijn:

  • Je kunt langere tijd zonder maaltijd overleven
  • Je kunt effectief opgeslagen vet verbranden gedurende de dag
  • Je krijg niet meer te maken met hongerklop
  • Er wordt minder vet op je lichaam opgeslagen
  • Je hebt altijd voldoende energie beschikbaar
  • Als sporter ben je minder afhankelijk van glycogeen

Eenmaal fat adapted betekent het niet dat je lichaam niet meer overweg kan gaan met koolhydraten. Zodra er glucose voor energie gebruikt kan worden dan kan je lichaam dit zonder problemen gebruiken. Andersom is dat niet het geval. Als je niet fat adapted bent dan kun je niet makkelijk vetten voor energie gebruiken.

Zoals je leest is fat adapted niet zo extreem als je misschien in eerste instantie denkt. Het betekent niets anders dan dat je lichaam overgestapt is van koolhydraten naar vetten voor energie. Het is geen ketose; het gaat wat verder. Voor de meeste mensen is het een interessante manier om minder afhankelijk van koolhydraten te worden en van de voordelen van vetten te profiteren.

Wat is fat adapted en wat heb je eraan?
Beoordeel
[Keto Weekmenu]
[Keto Weekmenu]