Schrijf je in en ontvang een
GRATIS Keto Weekmenu.

Ontdek alle voordelen van Keto door DIRECT te beginnen met ons kant-en-klare weekmenu.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Keto & Pioppi: Wat zijn de verschillen en overeenkomsten?

Het Pioppi Dieet. In de afgelopen maanden is het in Nederland stevig op de kaart komen te staan, mede dankzij een uitzending van het AVRO/TROS-programma Dokters van Morgen.

In dit programma was te zien hoe drie deelnemers met uiteenlopende lichamelijke klachten een verandering aanbrengen in hun leefwijze. Een kandidaat heeft overgewicht, de ander had suikerziekte (diabetes type 2) en nummer drie kampte met hartproblemen.

Welke verandering werd er doorgevoerd in hun dieet? Ze gingen low-carb!

De deelnemers gingen het dieet volgen dat bekend staat als het Pioppi Dieet, vernoemd naar een boek van de Britse cardioloog Dr. Aseem Malhotra en de Ierse documentairemaker Donal O’Neill: The Pioppi Diet.

Het dieet draagt de naam van het Italiaanse gehucht Pioppi, dat bekendheid geniet omdat de inwoners van deze afgelegen regio een gemiddelde leeftijd van 89 zouden bereiken.

We hebben gemerkt dat mensen grofweg om twee redenen zich werpen op een nieuw dieet:

  • Ze willen afvallen
  • Ze willen op een gezonde manier oud worden, en dan het liefst zo oud mogelijk!

Het boek van het Pioppi Dieet is bedoeld als een handleiding voor een lifestyle die ervoor zorgt dat je zo oud mogelijk kunt worden op een gezonde manier. Natuurlijk gaat hier in veel gevallen ook gewichtsverlies mee samen.

Het schrijven van deze handleiding doen de schrijvers door het zogenaamde diaita van de inwoners van Pioppi te onderzoeken, wetenschappelijk te verklaren en het effect ervan uit te leggen.

Nu vraag je je natuurlijk af, wat betekent diaita? Het is het Griekse woord voor ‘levensstijl’. In de hedendaagse Nederlandse taal is het woord ‘dieet’ ervan afgeleid.

In het boek wordt ook benadrukt dat de diaita, de kenmerkende Mediterrane levensstijl die inwoners van Pioppi hebben, meer is dan slechts het volgen van een bepaald dieet. Het is een manier van leven.

Voeding, beweging, sociaal contact, minder stress, rustige omgeving, vormen van intermittent fasting. Het zijn allemaal factoren die deel uitmaken van het dagelijkse leven in Pioppi.

Het is deze “Mediterrane lifestylemix” die, volgens Malhotra en O’Neill, de sleutel zijn naar een lang en gezond leven.

Zoals je weet zijn wij bij Elkehaptelt.nl ook gedreven om je te ondersteunen en je te helpen de juiste keuzes te maken om ook een gezond en lang leven te leiden.

Dagelijks versturen we emails met info, we publiceren artikelen, organiseren challenges en we ontwikkelen boeken en ontwikkelen programma’s.

Ons meest recente programma dat we hebben ontwikkeld is de Keto Revolutie.

Nadat mensen in oktober de Pioppi documentaire hebben gezien op televisie kregen we via Facebook en onze email diverse vragen binnen van klanten of we bekend waren met het Pioppi Dieet.

Een veel gehoorde opmerking was ook “Hey, jullie Keto Revolutie heeft wel wat weg van Pioppi, kennen jullie dat?”

Om deze reden publiceren we nu dit artikel om je helemaal up-to-date te brengen over de vele overeenkomsten tussen Pioppi en Keto. Want de oplettende klanten hadden gelijk, Keto lijkt veel op Pioppi en Pioppi lijkt veel op Keto.

In dit artikel zullen we ons voornamelijk richten op het aspect van voeding, want daar is waar ons Keto Revolutie programma zich specifiek op richt.

Het Pioppi Dieet is een koolhydraatarm, vetrijk Mediterraan dieet.

De deelnemers uit de documentaire van Dokters van Morgen wisten met deze vetrijke Mediterrane eetwijze indrukwekkende resultaten te boeken:

  • Verbeterd HDL-cholesterol
  • Verbeterd triglyceridengehalte van het bloed
  • Verbeterde bloedsuikerwaarden
  • Verbeterde insulinegevoeligheid
  • Verminderde buikomvang
  • Verbeterde bloeddruk
  • Tot wel 8 kilo gewichtsverlies

En dit alles in slechts 3 weken!

De aanpak in de Keto Revolutie kent veel overeenkomsten met het Pioppi Dieet en het heeft daarom dezelfde krachtige potentie om bovenstaande effecten te hebben.

Maar… de Keto Revolutie gaat verder…

Je zou het Keto Dieet kunnen omschrijven als het “Pioppi PLUS Dieet”, omdat het in feite alle gezonde aspecten van het Pioppi Dieet in zich heeft, maar daarnaast ook nog de krachtige werking van ketose als uitgangspunt heeft.

Ketose is een metabole staat waar je lichaam in verkeert als het geen toegang heeft tot koolhydraten. Je lever gaat dan ketonen aanmaken uit vetweefsel om je hersenen van brandstof te voorzien.

Het zijn deze ketonen die een krachtige therapeutische werking op de hersenen kunnen hebben. Het is ook niet voor niets dat het ketogeen dieet wordt ingezet als middel om neurodegeneratieve ziekten zoals Alzheimers en Parkinson te bestrijden.

In Nederland zit zelfs een internationaal erkend kenniscentrum dat zich specifiek richt op het bestrijden van epilepsie door middel van het Keto Dieet.

Dus hoe kan het dat het Keto Dieet dezelfde werking als het Pioppi Dieet kent, maar daarnaast ook nog deze cognitief therapeutische werking heeft, waardoor het zelfs voor klinische doeleinden gebruikt wordt?

Om dit te verklaren gaan we eerst eens de overeenkomsten tussen Pioppi en Keto bespreken.

ketogeen dieet, Pioppi, keto
(bron: healthline.com)

Waar zitten de overeenkomsten?

Zoals gezegd is het Pioppi Dieet een koolhydraatarm dieet dat rijk is aan gezonde vetten. In het boek worden dan ook de volgende richtlijnen geven.

GENIET VAN…

  1. Drie maaltijden op een dag. Eet tot je vol zit.

  2. Minstens 2 tot 4 eetlepels extra vergine olijfolie op een dag (gebruik het om te koken of in salades)

  3. Een kleine handvol noten (hazelnoten, walnoten, macadmia en amandelen) per dag

  4. Minstens 5 tot 7 porties vezelrijke groenten per dag (met name broccoli, bloemkool, courgette, aubergine, ui, zoete aardappelen). Exacte portiegrootte wordt niet vermeld in het boek. Maar 5 tot 7 porties vezelrijke groente betekent eigenlijk dat je simpelweg VEEL groenten moet eten!

  5. Caloriematig zul je niet snel teveel eten met groenten (zoete aardappel uitgezonderd) Zoete aardappel is ook toegestaan, maar als je problemen hebt met je insulinegevoeligheid of gewicht, dan wordt aangeraden de consumptie van zoete aardappels te beperken tot 2 maal per week.

  6. Groenten bij minstens 2 van de 3 dagelijkse maaltijden. Het liefst bij elke maaltijd.

VERMIJD…

  1. Alle toegevoegde suikers

  2. Alle verpakte, geraffineerde koolhydraten. Met name die in meelproducten zitten zoals brood, koekjes, gebak, cake, muesli, ontbijtgranen, noodles, pasta, couscous, rijst.

  3. Industriële plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, saffloerolie, sojaolie, maisolie.

Daarnaast wordt in het boek gewezen op het belang van onbewerkte voeding. Eet dus geen bewerkt vlees zoals knakworsten, salami en hotdogs.

Als we de bovenstaande richtlijnen bekijken. In hoeverre komen ze dan overeen met de richtlijnen van een Keto Dieet? In de basis komen Pioppi en Keto voor een groot deel overeen.

Met name het vermijdlijstje is herkenbaar. Als je de Keto Vermijdlijst erbij pakt, dan zul je zien dat bij Keto ALLE suikers worden vermeden. Er is geen ruimte voor koekjes, snoepjes, gebak, ontbijtgranen, pasta, noodles.

Daarnaast zul je ook de schadelijke plantaardige oliën zoals sojaboonolie, canolaolie, maisolie, pindaolie, sesamolie, zonnebloemolie en saffloerolie op de lijst zien staan.

Naast een Keto Vermijdlijst hebben we ook een Ultieme Ketogene Voedingslijst waarop je veel producten zult tegenkomen die in het Pioppie Dieet boek als favoriete voedingsmiddelen worden bestempeld.

De lijst ziet er als volgt uit:

  1. Extra vergine olijfolie
  2. Noten
  3. Vezelrijke groenten (met name broccoli, bloemkool, courgette, aubergine, ui, zoete aardappelen)
  4. Laag-glycemisch fruit (met name avocado, tomaten, rood fruit, appels)
  5. Kruiden en specerijen (met name knoflook, gember, kurkuma, basilicum, kaneel)
  6. Vette vis (zalm, makreel, sardines, ansjovis)
  7. Donkere chocolade (min. 85% cacao)
  8. Kokosnoot
  9. Eieren
  10. Volvette en gefermenteerde zuivel (Griekse yoghurt, kefir, kaas)

Uit bovenstaande rijtje beperkt het Keto Dieet alleen het gebruik van fruit en koolhydraatrijke groenten (zoals zoete aardappelen en in minder mate uien). De avocado daarentegen is een duidelijke Keto Superfood.

En dit heeft een reden…

Waarom het Keto Dieet gezien kan worden als “Pioppi Plus”, terwijl je juist minder kunt eten.

Eerder in dit artikel gaven we al aan dat het Keto Dieet gezien kan worden als een geavanceerde versie van het Pioppi Dieet.

Dit komt omdat het naast ALLE gezondheidsvoordelen die het Pioppi dieet kent als koolhydraatarm en vetrijk dieet, het Keto Dieet een extra nadruk legt op het nog strikter beperken van koolhydraatconsumptie.

Op het gebied van deze fysiologische en fysieke aspecten van je gezondheid functioneren het Pioppi Dieet en Keto ongeveer hetzelfde. Je beperkt koolhydraten en je richt je op gezonde onbewerkte voeding.

Het motto is dan ook dat je troep (bewerkte voeding, suikers, transvetten) moeten laten liggen en jezelf van voedzame, onbewerkte voeding voorziet zonder suikers.

Wat het Keto Dieet doet is hier eisen aan stellen, door verhoudingen van macronutriënten als uitgangspunt te nemen. Macronutriënten zijn de, zoals de naam al zegt, grote voedingsstoffen die het grootste gedeelte van je voeding vormen: vet, eiwitten en koolhydraten.

Doordat het Keto Dieet hele duidelijke richtlijnen kent wat betreft de consumptie van koolhydraten (maximaal 20 gram per dag, vezels niet meegerekend), wordt het lichaam gestimuleerd om een alternatieve brandstof te maken voor de hersenen.

Deze alternatieve brandstof bestaat uit ketonen.

In het boek van het Pioppi Dieet wordt ook aandacht besteed aan het effect van een Mediterraan Dieet op de ontwikkeling van dementie.

Het is niet verrassend dat juist een koolhydraatarm en vetrijk Mediterraan dieet, dat veel omega-3-vetzuren bevat, in verband wordt gebracht met tegengaan van dementie.

In het boek The Alzheimers Antidote (De Alzheimer Aanpak) wordt gerefereerd aan Alzheimers en dementie als suikerziekte van de hersenen.

Mensen die een dergelijke neurodegeneratieve ziekte hebben (waarbij neurodegeneratief een duur woord is voor ‘aftakelende hersenen’), kampen met een verminderd vermogen van de hersenen om glucose op te nemen uit het bloed.

Het gevolg is dus dat sommige delen van de hersenen GEEN energie hebben en dus niet functioneren. Als een knipperend gloeilampje dat maar af en toe een vonkje stroom krijgt…

Door middel van koolhydraatrestrictie met een Keto Dieet kun je je hersenen voorzien van een constante energiestroom omdat je hersenen de ketonen WEL goed op kunnen nemen.

Het knipperende gloeilampje verandert in een stralende LED-lamp. 

Tegengaan dementie met keto
(bron: sew-lexicon.com)

Het is daarom ook dat veel mensen de volgende voordelen ervaren als ze in ketose zijn:

  • Cognitieve functioneren en mentale helderheid krijgen een boost (1).
  • Vermindering van pijn en ontstekingen (2) (3) (4) (5)
  • Verminderde honger (6)
  • Verhoogd energiepeil

Het is deze staat van ketose die het Keto Dieet onderscheidt van het Pioppi Dieet en waardoor je het kunt kwalificeren als een geavanceerde variant van Pioppi. 

Keto als Lifestyle

Eerder in dit artikel bespraken we het idee van diaita, de Griekse term voor ‘lifestyle’, waar het hedendaagse ‘dieet’ van is afgeleid.

Wij raden je aan om je dieet, net zoals de Grieken en de inwoners van Pioppi, niet alleen als een kwestie van voeding te zien… maar zie het als een levenswijze. Voeding is een zeer belangrijk onderdeel van je welzijn, op mentaal en fysiek vlak, maar je kunt ook andere aanpassingen in je leven maken waardoor je het effect van voeding op je gezondheid kunt maximaliseren.

Maak die dagelijkse wandeling. Zet die TV eens uit en ga eens iets eerder slapen. Zoek je vrienden op. Blijf in beweging. Houd je geest scherp en lees een boek. Pas eens Intermittent Fasting toe om je hormonen te prikkelen.

Elke keuze die je maakt bepaalt of je lifestyle gezonder wordt. En al deze gezonde keuzes stapelen zich op. Het gevolg: een gezond lijf en een scherpe geest.

Als je je Keto Dieet ziet als een ‘Keto Diaita’, als onderdeel van een gezonde levensstijl, dan schep je de voorwaarden om niet alleen je fysieke gezondheid in optimale vorm te houden.. maar je kan je hersenen behoeden voor ouderdomskwaaltjes.

Vergeetachtigheid, vermoeidheid, concentratieproblemen. Het zijn kwaaltjes die men als normaal beschouwt naarmate men ouder wordt.

Het Keto Dieet biedt je de sleutel om te breken met dit achterhaalde idee. De Keto Revolutie biedt je de praktische handvaten om het heft in eigen handen te nemen, zodat je meteen kan beginnen met het jouw geavanceerdere variant van het Pioppi Dieet. Alle voorwaarden zijn daar om te werken aan jouw beste gezondheid op fysiek EN mentaal vlak.

Keto & Pioppi: Wat zijn de verschillen en overeenkomsten?
2 (40%) 1 stemmen

Schrijf je in en ontvang een
GRATIS Keto Weekmenu.

Ontdek alle voordelen van Keto door DIRECT te beginnen met ons kant-en-klare weekmenu.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Laat een reactie achter

[Keto Weekmenu]
[Keto Weekmenu]