Ketose versus fat-adapted: wat is het verschil?

Ketonen, glucose, ketose, fat adapted; als je nog maar net begonnen bent met het ketogeen dieet dan kan dit allemaal nogal verwarrend zijn. Vooral als de termen door elkaar heen gebruikt worden en hetzelfde lijken te betekenen. Zo is niet voor iedereen duidelijk wat het verschil is tussen ketose en fat-adapted.

In ketose

Als je in ketose bent dan betekent dit dat je vetten afbreekt voor energie en er ketonen in je bloed (en urine) terechtkomen. De ketonen in de urine kun je vervolgens meten met de ketostrips; je bent in ketose als er sporen van ketonen zijn. Als dit voor het eerst gebeurt dan ben je nog niet fat adapted. Je lichaam heeft op dit moment nog de voorkeur voor koolhydraten.

Ketose maar niet fat adapted

Als je lichaam nog niet fat adapted is, dan kun je in ketose zijn maar worden de vetten en ketonen nog niet optimaal gebruikt. Je kunt dan bijvoorbeeld nog te maken hebben met bepaalde lichaamsverschijnselen die ook wel bekend staan als de ketogriep; hoofdpijn, misselijkheid en vermoeidheid. Je maakt in deze fase ketonen aan maar je lichaam kan deze nog niet goed genoeg gebruiken. Op het moment dat je lichaam na verloop van tijd effici├źnt en effectief kan omgaan met de vetten voor energie dan ben je fat adapted.

Hoelang duurt het?

Ketose en fat adapted zijn twee fasen in het proces van het ketogeen dieet. Het duurt normaal gesproken enkele dagen tot weken voor je in ketose bent, afhankelijk van het aantal koolhydraten per dag. Het duurt wat langer voordat je fat adapted bent, vaak minimaal zes weken of meer. Dit komt omdat je lichaam tijd nodig heeft om de interne processen om te gooien. De stap van glucose naar vetten is niet makkelijk; je lichaam is het niet gewend. In de periode dat je lichaam aan het omschakelen is naar de nieuwe brandstof ben je wel in ketose maar nog niet fat adapted.

Fat adapted maar niet in ketose

Het is mogelijk om in ketose te zijn maar niet fat adapted, maar andersom is het ook mogelijk. Op het moment dat je lichaam effectief met ketonen kan omgaan kun je het aantal koolhydraten verhogen waardoor je niet meer in ketose bent (volgens de ketostrips). Je lichaam is dan echter nog uitstekend in staat om vetten voor energie te gebruiken. Dit is bijvoorbeeld het geval als je net teveel koolhydraten eet om in ketose te blijven maar je wel voor het grootste deel van de dag vetten voor energie verbruikt.

Als je wilt afvallen dan is dit prima. Het is niet nodig om altijd een hoge concentratie ketonen in je bloed te hebben. Als je niet in ketose bent maar nog wel minder eetlust hebt, meer energie en een verbeterde concentratie dan is er niets om over te klagen. Dit zijn immers de voordelen waardoor je sneller afvalt met het ketogeen dieet.

Ketose versus fat-adapted: wat is het verschil?
3.5 (69.09%) 11 stemmen

Een reactie plaatsen

[Keto Weekmenu]
[Keto Weekmenu]