Het Ketogeen Dieet en Alcohol, wat kun je drinken en wat niet? In hoeverre kun je alcohol combineren met het ketogeen dieet? Lees hier hier!

Alcohol heeft een beruchte reputatie opgebouwd als het ‘vierde macronutriënt’ naast vet, eiwitten en koolhydraten. Binnen het ketogeen dieet is het mogelijk om alcohol te drinken (hoera!) maar er kleven wel een aantal voorwaarden aan deze alcoholconsumptie.

In dit artikel zullen deze spelregels met betrekking tot het nuttigen van alcohol in het ketogeen dieet worden besproken. Op deze manier wordt het voor jou duidelijk hoe je niet per se hoeft te veranderen in een huismus die sociale drinkgelegenheden mijdt tijdens het ketogeen dieet.

In dit artikel ga je de volgende dingen lezen:

Bonus: mocht je binnenkort een party geven dan hebben we hier 5 Keto-Proof Cocktails voor je! Klik op de link om het bestand te downloaden.

De werking van alcohol in het lichaam

Als we alcohol drinken, begint ons lichaam het meteen af te breken om er energie uit te halen. Dit doet ons lijf zo snel mogelijk omdat alcohol giftig is voor ons lijf. Het aangeschoten gevoel komt van de alcohol die ons lijf verwerkt.

Omdat alcoholmoleculen in vet en water oplosbaar zijn, bereiken ze vrijwel elk deel van ons lichaam. Vooral onze lever en hersenen krijgen ermee te maken. Zo’n 97 procent van de alcohol die we drinken wordt afgebroken door onze lever. De rest verlaat ons lichaam via onze urine, via zweten en via onze adem.

Dat we onduidelijker spreken, minder snel bewegen en een verminderd oordeelsvermogen hebben als we dronken zijn, komt doordat alcoholmoleculen de signalen vertragen die onze hersenen uitzenden. Hierdoor schatten we bijvoorbeeld verkeerssituaties niet goed in en kunnen we minder goed recht blijven lopen. Maar ook andere lichaamsfuncties verlopen trager. Denk bijvoorbeeld aan de vetverbranding.

Niet alle alcoholische dranken hebben dezelfde uitwerking op het lichaam. Het molecuul van het werkzame ingrediënt – alcohol – is hetzelfde in elke drank. Alcohol wordt geproduceerd doordat gist inwerkt op suiker.

Het type suiker dat wordt gebruikt tijdens dit gistingsproces en hoe het wordt verwerkt in een drank is bepalend voor de manier waarop je lichaam de alcohol verwerkt. Dranken zoals wijn en bier, die ontstaan uit de gisting van gerst en druiven bevatten relatief minder alcohol en meer koolhydraten.

De samenstelling van deze dranken heeft daarom een andere uitwerking op jouw lichaam en je ketose dan sterke drank. Hierover lees je nu meer.

Het effect van alcohol tijdens ketose

Alcohol vertraagt de vetverbranding

Alcohol is een toxine. Dit betekent dat je lichaam het ziet als een gif dat het zo snel mogelijk wil verwerken. En daar speelt de lever een cruciale rol in.

De lever geeft prioriteit aan het verwerken en dus zet het de vetverbrandende processen op een ‘laag pitje’. Over het algemeen wordt van alcohol gedacht dat het ‘lege calorieen’ zijn die makkelijk door het lichaam worden omgezet in vet.

Maar dit is niet het geval. Slechts 3% van de alcohol die je binnenkrijgt wordt omgezet in vet. Het dikmakende effect van alcohol schuilt in het feit dat het de vetbranding dusdanig verlaagt.

In een wetenschappelijk onderzoek werd aangetoond dat het nuttigen van twee glazen wodka met suikervrije limonade, ongeveer 90 calorieën per glas, de lipide-oxidatie met meer dan 70% deed zakken (1). Het vaststellen van lipide-oxidatie is een manier waarmee de vetverbrandingsniveau wordt gemeten.

In plaats van dat alcohol wordt opgeslagen als vet, wordt het omgezet in een substantie die acetaat heet. Na het drinken van de wodkadrankjes in het eerder genoemde onderzoek bevond zich bij de personen 2,5 keer zoveel acetaat in het bloed dan normaal.

Het is de aanzienlijke toename van acetaat in het bloed dat ervoor zorgt dat vetverbranding op een laag pitje komt te staan.

Om het effect van alcohol op vetverbranding nog eens overzichtelijk door te nemen:

  1. Slechts een klein deel van alcohol die geconsumeerd wordt, wordt omgezet in vet (ongeveer 3%)
  2. De lever zet het grootste deel van alcohol om in acetaat.
  3. Het acetaat komt vervolgens vrij in de bloedsomloop en wordt als primaire energiebron aangesproken ten faveure van de verbranding van koolhydraten, vet en eiwitten.

Het is dus duidelijk dat de lever flink aan het werk wordt gezet wanneer alcohol wordt geconsumeerd. Doordat de lever druk is met het omzetten van alcohol in acetaat, waarbij acetaat vervolgens als primaire energiebron wordt ingezet, wordt de verbranding van vet sterk vertraagd.

Voor mensen die in ketose verkeren en alcohol drinken zal de alcohol ook nog een sneller werkend effect hebben. Hoe dit kan lees je nu.

Je raakt sneller aangeschoten van alcohol tijdens ketose

De lever van iemand die een koolhydraatrijk dieet volgt heeft een rijk gevulde voorraad met glycogeen. Glycogeen is een vorm van opgeslagen glucose in het lichaam, waar het een brandstofreservoir vormt in de spieren en lever.

Bij iemand die veel koolhydraten consumeert is de lever druk bezig met het afbreken van deze suikers om ze om te zetten in glucose.

Echter, iemand die in ketose verkeert heeft geen glycogeenvoorraden meer en verkeert daarom in een ‘vetverbrandingsmodus’ (2).

Doordat de lever niet bezig is met het verwerken van suikers tijdens ketose heeft het alle capaciteit beschikbaar om de alcohol die het lichaam binnenkomt direct te verwerken.

Deze directe metabolisatie van alcohol zorgt er dus voor dat je sneller het werkende en verdovende effect van alcohol zult merken als je in ketose verkeert.

Ben je normaliter een ‘goede drinker’ die zijn mannetje staat tijdens verjaardagen, dan kan het zomaar eens zijn dat je voor een verrassing komt te staan wanneer je gaat drinken tijdens een ketogene toestand!

Alcohol werkt sneller tijdens ketose
Tijdens ketose kan alcohol veel sneller werken, houd hier rekening mee! (bron: sociable.co)

Om te voorkomen dat je je snel aangeschoten voelt als je alcohol drinkt tijdens je ketogeen dieet, kun je sterke drank heel goed verdunnen met koolhydraatarme drankjes, zoals:

  • Sodawater
  • Maple water
  • Kokoswater
  • Tonic light
  • Suikervrije Sprite
  • Sourcy water met een fruitsmaakje
  • Wicky water met fruit
  • Spa Bruisend
  • Coolbear fruitdrink of siroop (op basis van stevia)

Maak bijvoorbeeld een koolhydraatarm mixdrankje van maple water en wodka.

Hiervoor heb je 1 liter maple water, 250 ml wodka, 1 sinaasappel, ijsklontjes en cranberries nodig. Eerst laat je het maple water 30 minuten inkoken op het vuur. Nadat dit is afgekoeld, voeg je de wodka en schijfjes sinaasappel toe. Dan laat je het 6 uur afkoelen in de koelkast, waarna je het drankje in glazen schenkt. Als laatste voeg je ijsklontjes en cranberries toe. Geniet ervan!

Wel of geen alcohol tijdens het ketogeen dieet

Als je een ketogeen dieet volgt om af te vallen, kan het beter zijn om geen alcohol te drinken. Als je een glas alcohol drinkt, krijg je vooral veel lege calorieën binnen. Lege calorieën wil zeggen dat ze geen voedingsstoffen bevatten. Alcohol voedt je lichaam dus niet, maar levert wel energie. Daardoor krijg je al snel meer calorieën binnen dan je verbrandt. Hierdoor kom je aan.

Bovendien raak je door alcohol de controle over je voedingskeuze een beetje kwijt. Hierdoor kun je de neiging hebben om meer te eten of allerlei koolhydraatrijke snacks naar binnen te werken, zoals chips en zoutjes.

Dit is zelfs wetenschappelijk bewezen. Mensen die alcohol drinken bij hun maaltijd zijn geneigd om meer calorieën te eten dan mensen die dezelfde maaltijd nuttigen in combinatie met een non-alcoholische drank (3). Op deze manier kun je dus meer calorieën binnenkrijgen dan je verbrandt, het resultaat is gewichtstoename.

Wat kun je WEL drinken tijdens een ketogeen dieet?

Alcohol met een alcoholpercentage van 40 procent waaraan geen suiker is toegevoegd, kun je prima drinken tijdens een ketogeen dieet dat niet voor afvallen bestemd is. Voorbeelden zulke dranken zijn:

  • Rum
  • Gin
  • Scotch
  • Wodka
  • Tequila
  • Whisky
  • Cognac
  • Brandewijn

Naast sterke drank kun je ook wijn en bier drinken tijdens een keto dieet als het je niet gaat om afvallen. Er bestaat namelijk koolhydraatarm bier en wijn, zoals droge en halfdroge wijn. Hieronder staan een aantal suggesties.

Rode wijn (150 ml):

  • Cabernet Sauvignon: 120 calorieën, 3,8 koolhydraten
  • Pinot Noir: 121 calorieën, 3,4 koolhydraten
  • Merlot: 120 calorieën, 3,7 koolhydraten

Witte wijn (150 ml):

  • Pinot Grigio: 122 calorieën, 3,2 koolhydraten
  • Sauvignon Blanc: 122 calorieën, 2,7 koolhydraten
  • Chardonnay: 118 calorieën, 3,7 koolhydraten
  • Riesling: 118 calorieën, 5,5 koolhydraten
  • Champagne: 96 calorieën, 1,5 koolhydraten

Light bier (per flesje):

  • Amstel bier light: 86 calorieën, 4,3 koolhydraten
  • Bud Light, 102 calorieën, 6,2 koolhydraten
  • Jupiler Blue: 102 calorieën, 8,5 koolhydraten

Wat kun je NIET drinken tijdens een ketogeen dieet?

Er zijn ook een aantal soorten drank die niet te combineren zijn met een ketogeen dieet. Dit komt omdat zij teveel koolhydraten bevatten die je vrijwel gelijk uit ketose zullen halen.

Zoals in de introductie ook al werd aangegeven, alcohol ontstaat doordat er een gistingsproces plaatsvindt van suikers. Zo ontstaat wijn uit gisting van druiven. Bier ontstaat uit de gisting van gerst. Doordat deze dranken tijdens het productieproces hun koolhydraten behouden zijn zij ongeschikt voor het ketogeen dieet.

De volgende soorten dranken zijn een NO GO in het ketogeen dieet:

  • Bier
  • Zoete wijnen zoals moscato, port, sherry, sangria
  • Cocktails
  • Mixdrankjes
  • Likeuren zoals schnaps, cocosrum, koffielikeur, apfelkorn

Tot slot.

In dit artikel hebben we besproken hoe je alcohol met mate kunt combineren met het ketogeen dieet. Volg je het ketogeen dieet om af te vallen dan is het slimmer om helemaal geen alcohol te drinken.

Alcohol vertraagt immers de vetverbranding.

Mocht je toch zin hebben in een drankje dan zul je, hoe raar het ook klinkt, sterke drank de voorkeur moeten geven boven bier of mixdrankjes.

Bier en mixdrankjes bevatten teveel koolhydraten die je ketose zullen verstoren.

Hou er op zo’n moment ook rekening mee dat het effect van alcohol sneller zal intreden tijdens ketose. Dus pas op dat je niet helemaal los gaat met shotjes wodka en een uur later laveloos bent! Zoals altijd, drink met mate!

Mocht je de volgende dag toch een kater hebben, dan is deze meestal het gevolg van uitdroging. Het recept hiertegen is even logisch als eenvoudig: drink veel water. Dat is het beste als je snel van die hoofdpijn en dat vermoeide gevoel af wilt zijn. Een kater voorkomen doe je trouwens door tussen de drankjes door steeds een glas water te drinken.

Een reactie plaatsen