Schrijf je in en ontvang een
GRATIS Keto Weekmenu.

Ontdek alle voordelen van Keto door DIRECT te beginnen met ons kant-en-klare weekmenu.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Waarom Sergio Herman lekker Keto moet blijven eten En vooral niet moet luisteren naar zogenaamde experts!

Eerder hebben we op Keto.nl een artikel gewijd aan de verscheidene hardnekkige mythen die er bestaan rondom een ketogeen dieet. We hebben in dat artikel maar liefst 17 misvattingen rondom keto ontkracht.

Ondanks dat veel misvattingen rondom het ketogeen dieet dus allang en breed door wetenschap zijn achterhaald, blijven zogenaamde ‘voedingsexperts’ dezelfde denkfouten maken.

Het blijft fascinerend en toch ook wel frustrerend om te zien deze ‘experts’ over elkaar heen struikelen om hun mening te geven over eet- en leefwijzen die afwijken van hun standaard ‘Schijf van Vijf’.

Bij het keto dieet is dit niet anders, zo blijkt ook maar weer uit een recent nieuwsartikel over de bekende topchef Sergio Herman, die zweert bij een keto eetwijze zonder koolhydraten.

Waarom Sergio Herman Keto moet blijven volgen
(bron: ad.nl)

In het artikel komt een ‘expert’ van de dieetafdeling van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen aan het woord. En tevens komt een hoogleraar Voeding en Gezondheid aan het woord.

Dit zijn toch mensen waarvan je mag verwachten dat ze een genuanceerd oordeel kunnen uitspreken over een bepaalde eetwijze.

Maar is dat ook zo?

Je raadt het wellicht al…. NEE. In het artikel van Algemeen Dagblad staan nogal wat ongenuanceerde uitspraken over het ketogeen dieet.

Tijd dus om een aantal uitspraken uit het krantenartikel over het ketogeen dieet er eens bij te nemen en te kijken wat er aan schort.

Uitspraak 1:

Je mag wel veel vetrijke producten eten zoals boter, room, vlees en avocado. De inname van eiwitten blijft beperkt.” 

Dit is een beperkte en te beknopte samenvatting van een keto eetwijze.

Zoals je misschien al weet zijn wij bij Keto.nl voorstander van een voedzaam gevarieerd ketogeen dieet dat gebaseerd is op onbewerkte, natuurlijk voeding.

Een blik op onze Ultieme Keto Voedingslijst leert je dat een ketogeen dieet meer is dan boter, kaas en eieren.

Ook is het statement dat eiwitconsumptie wordt beperkt niet per se waar. Ten opzichte van een standaard Westers dieet bevat een ketogeen dieet zelfs méér eiwitten.

Een standaard Westers dieet bestaat voor ongeveer 50% uit koolhydraten, 35% vet en 15% eiwitten. Een ketogeen dieet kan tot wel 25% uit eiwitten bestaan.

Als je op dagelijkse basis 25% van je calorieën uit eiwitten haalt, dan kun je niet spreken van een eiwitbeperkend dieet.

Een gebalanceerd ketogeen dieet bestaat dus uit veel meer dan alleen boter, room, vlees en avocado en het is NIET per se eiwitbeperkend!

Uitspraak 2:

Het risico bestaat immers dat het lichaam wordt vergiftigd door een te grote opstapeling van ketonen. Ketoacidose kan ook ontstaan bij patiënten die nog niet weten dat ze diabetes hebben. Typisch symptoom is dat hun adem dan naar appeltjes of aceton gaat ruiken. Of ze krijgen een slaperig gevoel en of zelfs bewustzijnsverlies.” 

Het argument over ketoacidose is een bekende terugkerende gast in veel artikelen die kritiek hebben op het ketogeen dieet. We hebben het al eerder ontkracht, maar zullen hier nog eens uitleggen waarom bovenstaande aanname foutief is.

Ketose en ketoacidose zijn twee totaal verschillende toestanden.

Opstapeling van ketonen is alleen mogelijk bij personen die diabetes type 1 hebben of een vorm diabetes waarbij de gevoeligheid voor insuline compleet is verstoord.

Voor mensen zonder diabetes type 1 en zonder andere insulineproblemen is het vrijwel onmogelijk om ketoacidose te krijgen. Dit komt omdat insuline, het hormoon dat je suikerspiegel reguleert, ook de aanwezigheid van ketonen in het bloed regelt.

Met andere woorden, insuline zorgt ervoor dat er minder ketonen worden aangemaakt. Hierdoor zul je nooit te veel ketonen in je bloed krijgen. Ketoacidose is dus uitgesloten.

Het hele verhaal over mogelijke ketonenvergiftiging kan dus de prullenbak in!

Uitspraak 3:

“Het gebeurt dat het lichaam, bij gebrek aan glucose, zijn energie uit de vertering van de spiermassa gaat halen. Dan verlies je spieren in plaats van vet. Dat wordt er niet bijverteld.” 

Bij elk dieet waarbij je in een calorietekort gaat zitten om af te vallen kun je mogelijk spiermassa verliezen. Dit is niet alleen bij een ketogeen dieet zo.

Het frappante is daarnaast dat een ketogeen dieet op de langere termijn juist spiermassa beschermt! In ons uitgebreide artikel over ketose bespreken we deze natuurlijke reden van ketose en waarom jouw lichaam ketonen aanmaakt om spieren juist te beschermen:

In de prehistorie waren er geen 24-uurs benzinepompen waar onze voorouders in gevallen van acuut voedseltekort en wanhoop een bus Pringles kon scoren.

Het kwam dus wel eens voor dat zij zonder voedsel kwamen te zitten, gedurende een langere tijd. En op zulke momenten zorgde het mechanisme van ketose ervoor dat zij niet hun waardevolle spieren verteerde, maar dat eerst de vetreserves werden aangesproken, om op deze manier langer zonder voedsel te kunnen overleven.

Dit overlevingsmechanisme waarbij het lichaam vetreserves aanspreekt is zo effectief, dat mensen met ernstig overgewicht enorm lang kunnen overleven zonder daadwerkelijk te eten, mits onder medische supervisie.

Het bekendste voorbeeld hiervan is Angus Barbieri, een 27-jarige Schot, die ongeveer 205 kilo woog.

Nadat hij maar liefst 382 (!) dagen gevast had, onder medisch toezicht, was hij maar liefst 126 kilo afgevallen. Je leest het goed, hij had meer dan een jaar niet gegeten (1).

Links: Angus Barbieri voordat hij ging vasten. Rechts: Angus Barbieri nadat hij 382 dagen gevast had. (bron: diabetes.co.uk)

Zonder het proces van ketose was bovenstaande man na een X-aantal dagen overleden, omdat hij geen spiermassa meer zou hebben. Juist doordat het lichaam kan teren op ketonen en vetzuren, wordt spiermassa bespaard. Je verliest dus VET in plaats van SPIEREN!!

Het is dus vrij opmerkelijk (en eigenlijk schandelijk!) dat een hoogleraar Voeding en Diëtiek claimt dat een gebrek aan glucose leidt tot spierverlies en dat het ketogeen dieet daarom geen goede eetwijze is.

Daarnaast is het zo dat je bij een eetwijze spierverlies kunt ondervangen door op twee zaken te letten:

  1. Lichaamsbeweging. Met name krachttraining is uitermate geschikt om spiermassa te behouden en te vergroten
  2. Voldoende eiwitconsumptie. Als je ervoor zorgt dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt dan is de kans op spierverlies tijdens een ketogeen dieet niet groter (en misschien zelfs kleiner) dan bij een ander dieet.

Spierverlies bij een ketogeen dieet is dus helemaal geen logisch gevolg! Deze uitspraak van de zogenaamde expert kan dus ook regelrecht de prullenbak in. 

Uitspraak 4:

Als je volkorenproducten mijdt, mist je lichaam ook vezels. Vitaminen en mineralen die je beschermen tegen ziektes. Dat je toch die grote porties rood vlees blijft consumeren zodra je het ketodieet beu bent, is nog het grootste gevaar. Als dat rood vlees is, vergroot je risico op kanker”

Ook hier worden weer een groot aantal aannames gedaan die kortzichtig zijn.

Ten eerste wordt de rol van volkoren als bron van vezels overschat. Tijdens het ketogeen dieet nuttig je nog steeds (blad)groenten. Groenten vormen een goede bron van voedingvezels. Daarnaast staat het niet onomstotelijk vast dat je vezels per se nodig hebt om te functioneren.

Vitaminen en mineralen krijg je, bij een goed samengesteld keto dieet, in overvloed binnen.

Daarbij is het zelfs zo dat het schrappen van suikers uit je dieet ervoor zorgt dat je beter bent in het opnemen van bepaalde vitaminen, waaronder vitamine C. Glucose (suikers) dwarsboomt namelijk een goede opname van vitamine C (2).

Dus je kunt beter jouw vitamine C halen uit een koolhydraatarme paprika, dan uit een suikerrijke mango of sinaasappel!

En zo zijn er nog talloze andere voorbeelden van vitaminen en mineralen die lijden onder hoge suikerconsumptie. Denk bijvoorbeeld aan vitamine D, magnesium en calcium.

Juist door een keto eetwijze te hanteren verbeter je de opname van deze belangrijke voedingsstoffen.

Daarnaast is ook het argument over rood vlees niet sterk. Ten eerste staat een ketogeen dieet niet voor het eten van louter rood vlees.

Ten tweede is het onderzoek dat rood vleesconsumptie associeert met kanker flinterdun. Dergelijke onderzoeken gooien alle vleessoorten op één grote hoop en gaan dan verbanden leggen.

Bij zulk onderzoek wordt onder rood vlees namelijk ook rookworsten, salami, broodjes hamburger, saucijzenbroodjes, shoarma, etc. gerekend.

En dat is de valkuil van veel onderzoeken die een verband leggen tussen vleesconsumptie en ziekten.

Een bekend voorbeeld om deze valkuil te illustreren is het volgende:

Je zou onder een grote groep kinderen een onderzoek kunnen doen naar hun rekenkundige vermogen en verschillende lichamelijke eigenschappen. Je zou dan een verband aan kunnen tonen tussen de schoenmaat van kinderen en hun rekenvaardigheden (grotere voeten hangt samen met betere resultaten op rekentoetsen)

Maar betekent dit dan dat grotere voeten de oorzaak zijn van betere rekenkundige vermogens? Nee, het is zo dat oudere kinderen meer rekenles hebben gehad, tegelijkertijd hebben oudere kinderen ook grotere voeten. Schoenmaat heeft verder niks met rekenvaardigheden te maken. Schoenmaat is slechts een factor die samenhang vertoont, maar het is geen bepalende

Dezelfde principes zijn van toepassing op verbanden die worden gelegd tussen vleesconsumptie en ziekten.

Als er een verband aangetoond wordt tussen vleesconsumptie en kanker, is vlees dan de bepalende factor?

Of gaat het om de bereidingswijze van vlees, waarbij carcinogenen vrijkomen vanwege verhitting?

Of gaat het om de toevoeging van sulfieten aan bewerkt vlees (salami, broodbeleg, hamburgers, worsten)?

Gaat het om biologisch vlees of betreft het onderzoek waarbij mensen vlees aten dat afkomstig was van massa-bioindustrie waarin veel groeihormonen en/of antibiotica worden gebruikt?

Dit zijn allemaal factoren die van invloed zijn op onderzoeksresultaten naar vlees, maar slechts zelden worden benoemd.

En nogmaals, een keto dieet kun je ook prima eten zonder rood vlees. Sterker nog, je kunt het zelfs als vegetariër volgen!

Dus ook hier geldt: deze uitspraken over het gebrek aan vitaminen, mineralen en rood vlees binnen het keto dieet kunnen de prullenbak in!

Uitspraak 5:

“Nog niet 1 procent van de patiënten houdt dit extreem eenzijdige dieet vol.” 

Ook dit is overduidelijk een zeer kortzichtige manier om naar het ketogeen dieet te kijken. Zoals je weet, het artikel gaat over Sergio Herman, een gezonde chefkok, niet over een patiënt met een medische aandoening.

Vervolgens wordt in het artikel diep ingegaan op de klinische toepassing van het ketogeen dieet bij epilepsiepatienten. Dit betreft het zogenaamde MCT-dieet, waarbij veel met speciale preparaten wordt gewerkt om ketonenproductie te stimuleren.

Een dergelijk dieet is op geen enkele manier te vergelijken met een gevarieerd en voedzaam ketogeen dieet.

Je kunt tijdens keto eindeloos variëren met groenten, vlees, eieren, volvette zuivel en zelfs rood fruit.

Neem een kijkje op onze receptenpagina en je snapt precies wat wij bedoelen!

Je kunt van dit dieet een levenslange lifestyle maken, je hele leven volhouden, genieten van heerlijke gerechten en ondertussen de gezondheidsvoordelen van ketose ervaren! Je raadt het al… ook deze uitspraak kan de prullenbak in!

Met andere woorden: Sergio Herman moet lekker Keto blijven eten, en ook voor jou kan het een enorm positieve impact op je gezondheid hebben!

Wat zijn jouw ervaringen met het keto dieet en wat vind jij van de berichtgeving in de media over deze gezonde eetwijze? Laat het weten in een reactie onder dit artikel!

Waarom Sergio Herman lekker Keto moet blijven eten En vooral niet moet luisteren naar zogenaamde experts!
4.1 (82%) 10 stemmen

Schrijf je in en ontvang een
GRATIS Keto Weekmenu.

Ontdek alle voordelen van Keto door DIRECT te beginnen met ons kant-en-klare weekmenu.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

4 reacties Plaats reactie

  1. Ik probeer voor de 3 de keer al om vetverbrander te worden. Deze keer kreeg ik in de 3 de week verleden donderdag hartkloppingen tot 120 slagen in de nacht met bloeddruk 160 over 90. Steeds honger s nachts overdag niet en daardoor niet doorslapen en dus geen vetverbranding. Verleden jaar opgezwollen voeten door het zeezout. Had lichte nier insufficientie. Misschien kwam het door de hitte nu overdag heel lage bloeddruk 90 op 60. Eet dus nu weer meer koolhydraten banaan en zoete aardappel en de verzuring is weer weg PH nu 7. Deed om de andere dag IF met bullet proof koffie als ontbijt maar als schildklier te traag is is dit niet aangeraden. Dacht dat het geen kwaad kon vermits ik er medicatie voor neem.

    Beantwoorden
    • Hee Martine, thnx voor het laten weten! Kan je ons een samenhangende versie maken van je reactie zodat we beter kunnen begrijpen waar het over gaat en waar we je wellicht mee kunnen helpen? 🙂

      Beantwoorden
  2. Het blijft verbazingwekkend hoe artsen, hoogleraren en sommige onderzoekers kunnen blijven denken in geijkte patronen. Nog steeds zijn er talloze volkeren die geen overvloed aan voedsel hebben en grote delen van het jaar in ketose zonder zich daarvan bewust te zijn. Vaak zie je dat er veel vis en groenten geconsumeerd wordt en hart en vaatziekten en diabetes komt amper voor. Zelfs met gezond verstand kun je dingen als ketoacidose ontkrachten. De gehele mensheid had niet meer bestaan wanneer ketose dodelijk zou zijn. Goed artikel!!

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

[Keto Weekmenu]
[Keto Weekmenu]